Iznācis Dienas Biznesa ikgadējais uzņēmumu TOP 500

Iznācis Dienas Biznesa ikgadējais uzņēmumu TOP 500

Iegādājies lielākajās preses tirdzniecības vietās vai elektroniskā formātā šeit: 
https://www.dbhub.lv/top-500-latvijas-lielakie-uznemumi-2025

Mūsu nozares tops un atvēruma saturs skatāms lejpus -

Pārmaiņu laiku iespējas un riski

Metālapstrādes un mašīnbūves rūpniecības asociācijas valdes priekšsēdētājs Toms Grīnfelds

Pēdējo piecu gadu laikā  pasaulē ir noticis daudz dažādu notikumu, kuri ir bijuši pārmaiņu iniciatori ne tikai mašīnbūvētājiem un metālapstrādātājiem, bet būtībā teju vai visiem tautsaimniecības sektoriem. Covid-19 pandēmija radīja vienu situāciju uz kuru bija jāreaģē, tai sekoja pavisam cita aina 2022. gada rudenī un 2023. gadā, savukārt 2024. gads bija atkal citādāks, ne tāds kāds bija 2022., ne arī kāds bija 2023. gads. Kā jau parasti pārmaiņu laikos ir nozares, kurām ir izteikta augšupeja, ir tādas kurām ir stagnācija un arī tādas, kuras pieredz lejupslīdi.

Lai arī oficiālie (precizētie un koriģētie)  statistikas dati par 2024. gadu vēl nav pieejami, taču balstoties uz operatīvajiem datiem un  Metālapstrādes un mašīnbūves rūpniecības asociācijas ekspertu vērtējumu jāsecina, ka nozare kopumā tika piedzīvots  neto apgrozījuma kritums par aptuveni 6%.  To savā ziņā arī atspoguļo metālapstrādes un mašīnbūves  lielāko uzņēmumu Top 30. Turklāt ir bijuši neto apgrozījuma kritums par dažiem procentiem un arī 20-30%, kas ir ļoti liels.  Kopumā 2024.gads nozarei pēc rādītājiem bija sliktākais ilgākā laika periodā. Rezultātā vairākiem nozares uzņēmumiem tika ierosināti maksātnespējas vai tiesiskās aizsardzības procesi. Lielākie no tiem – Skonto Plan un East Metal. Rezultātā Skonto Plan savu darbību beidza. Savukārt East Metal nomainījās īpašnieki no ārvalstu uz vietējā kapitāla īpašniekiem un darbība tiek turpināta, aktīvi strādājot pie esošo klientu bāzes stiprināšanas un jaunu klientu piesaistes.

Citādāka aina ir vērojama 2025. gadā, jo neto  apgrozījuma rādītāji ir uzlabojušies praktiski visās metālapstrādes un mašīnbūves sfēras apakšnozarēs, it īpaši tajās, kas fokusējas uz dažādu iekārtu ražošanu. Tieši tāpēc 2025. gadā ir sagaidāms 8-10% apgrozījuma kāpums pret 2024. gadā sasniegto rādītāju.

Pie vērienīgiem pēdējā laika projektiem būtu minams AS “Rikon” īstenotā ostas celtņu piegāde Turcijas pasūtītājiem. Kopumā tiks piegādāti seši ostas celtņi – divi jau 2025. gada novembrī, atlikušie 2026. gada pirmajā pusē. Šie celtņi ir tehnoloģiski sarežģīti, iespaidīgi izmēros un aprīkoti ir uz doto brīdi modernākajām tehnoloģijām. Projekta kopējā vērtība ir virs 35 miljoniem EUR un tas ir līdz šim apjomīgākais un sarežģītākais uzņēmuma īstenotais pasūtījums.

Situāciju kopumā gan joprojām negatīvi ietekmē kopējā ekonomiskā situācija un noskaņojums Eiropā, kas ir nozares lielākais noieta tirgus. Ziņas par to, ka tiek plānota vairāku auto ražotņu slēgšana Eiropā nebūt nerada optimismu. Vienlaikus tas nozīmēs pārmaiņas ,kurām būs jābūt pielāgoties nozares spēlētājiem, tostarp ari tiem, kuri strādā Latvijā.  Pašreizējā situācija rāda, ka strauji uzlabojumi šeit pagaidām nav vērojami. Neskatoties uz joprojām ne pārāk pozitīvo fonu Eiropā, uzņēmumi turpina investēt modernizācijā, digitālajās tehnoloģijās. Reģionālā griezumā lielākā investīciju aktivitāte ir vērojama Valmierā, Liepājā, Jelgavā, Ogrē. Tas ir labākais apliecinājums tam, ka uzņēmēji redz izaugsmes perspektīvu nākotnē. Joprojām nekas nav mainījies problemātikā ar kvalificētu darbinieku pieejamību. Tā joprojām ir lielākā problēma, ar kuru ikdienā saskaras vairums nozares uzņēmumu. Kopējais strādājošo skaits līdz ar to ir nedaudz samazinājies un pašlaik turas nedaudz vairāk par  23 000.

Uzņēmumi pastāvīgi strādā pie efektivizācijas pasākumiem, lai ar ierobežotu skaitu speciālistu varētu turpināt kāpināt apjomus un nodrošināt attīstību.

Šajos saspringtas ģeopolitiskās situācijas apstākļos arvien vairāk mašīnbūvētāji un metālapstrādātāji iesaistās  militārajā rūpniecībā. Latvijā sekmīgi darbojas vairāki nozīmīgi duālā pielietojuma produktu ražotāji, vienlaikus tapšanas stadijā ir vēl vairāki nozīmīgi investīciju projekti, kuri perspektīvā būs labs papildinājums tautsaimniecībai. Ļoti veiksmīgs piemērs ir Patria 6x6 bruņutrasportieru ražošana Valmierā un ap šo projektu izveidotais ražotāju — piegādātāju klasteris. Patria ir nozīmīgs pasūtītājs — darba devējs vairākiem Latvijā strādājošajiem uzņēmumiem, no kuriem lielākais ir  metālapstrādes EMJ Metāls un vēl vairāki Latvijā strādājoši ražošanas uzņēmumi. Priecē, ka  pašlaik notiek darbs pie tā, lai līdzīgas sadarbības modelis tiktu attīstīts arī citos lielajos militārajos iepirkumos, kuri ir jau uzsākti. Militārā sektora pozitīvās ietekmes apjomu pašlaik vēl  nav iespējams izmērīt, tomēr tā pienesums nozarei jau pašlaik pietiekami nozīmīgs. Piemēram, drošības kontekstā tieši Ukrainas konflikta dēļ ir attīstījusies militāro apvidus transportlīdzekļu Fox ražošana. Tāpat no amatieru līmeņa Latvijā ir izaugusi bezpilota lidaparātu sfēra, jo  pašlaik Latvijā ar dronu ražošanu (montāžu) nodarbojas vairāki uzņēmumi, no kuriem lielākais un pazīstamākais ir  Edge Autonomy, kuru pirms vairākiem gadiem zinājām, kā UAV Factory un kurš nodarbojās ar dronu ražošanu nevis militārajām, bet gan civilajām vajadzībām.

Raugoties uz 2026. gadu var secināt ka daudziem mašīnbūves un metālapstrādes uzņēmumiem ir labs iestrādēs izvērst savu darbību  militārajā segmentā, vienlaikus ceru, ka Latvijā strādājošie nozares uzņēmumi spēs atrast jaunus sadarbības partnerus ārzemēs un jaunus noieta tirgus. Tieši jaunu eksporta tirgu atvēršana, jaunu produkcijas pircēju piesaiste ir un būs nozīmīgākais uzdevums 2026. gadam. līdztekus minētajam joprojām nozīmīgāko uzdevumu sarakstā būs darba efektivitāte un jaunu speciālistu piesaiste.


Atgriezties uz sarakstu